På nettsidene til NRK i dag,
var det snakk om Synne som elsket å ta bilder. Hun droppet videregående for å
satse på fotografi og kan snart titulere seg som fotografmester. Så kom jeg
over dette sitatet av verksmester Bjarte Bjørkum
«Men hvis en person som Synne har vært lærling i fire år er jo hun allerede en profesjonell fotograf. Det neste trinnet for henne er jo å bli fotomester. Og en mester, det er jo en mester.»
«Men hvis en person som Synne har vært lærling i fire år er jo hun allerede en profesjonell fotograf. Det neste trinnet for henne er jo å bli fotomester. Og en mester, det er jo en mester.»
For all del, Synne er nok
mye flinkere enn jeg noen gang kan drømme om å bli (ikke at jeg drømmer så mye
om det), og at hun i det hele tatt bygger sine egne kameraer er utrolig
imponerende. Men hvis vi ser på andre personer som driver med helt andre ting,
så måler de kunnskap etter hvor mange år man har holdt på med en ting. Noe som
i og for seg virker veldig fornuftig. Problemet er at dette ikke gir like
sjanser for en med naturlig gave for faget, eller som har lært seg noe på
egenhånd. Nei, da går det ikke. Det kan også være snakk om en masterstudent som
så vidt har klart seg gjennom bacheloren, eller har surfet gjennom på andre via
gruppearbeid. På papiret står det at denne personen har en bachelor eller en
master, og blir automatisk sett på som flink i faget. Det er ikke bare å holde
ut i så og så mange år, så er man en mester. Men det er sånn vi måles,
dessverre.
For ikke å snakke om
erfaring. Du kan være så flink du bare gidder, men om det ikke står på papirene
kan du bare glemme det. Ikke ser de på karakterer, heller, i hvert fall ikke på
de stedene jeg har søkt. Erfaring var noe av det jeg slet mest med da jeg
skulle søke jobb. Av de få som faktisk gadd å svare på søknaden min, skrev de
bare at de hadde allerede funnet en aktuell kandidat med erfaring og mer
bakgrunn innen feltet. Tenk om jeg hadde passet mye bedre, siden jeg personlig
brant for tema? Det kan du ikke lese på et papir.
«Det neste trinnet for henne
er jo å bli fotomester. Og en mester, det er jo en mester.»
I Synnes tilfellet mestrer
hun garantert alt av fotoapparater, utstyr og framkalling, for hun kan vise til
noe fysisk. En portefølje, som i mange kreative bransjer er en del av
jobbsøknader. Og det liker jeg godt. Problemet mitt er alle de andre fagfeltene
skal ha nummer og ord skrevet ned på et papir som på ingen måte viser til faktisk
talent.
På ungdomsskolen gikk jeg i klasse med en som fikk gode karakterer i
omtrent alle fag. Men da jeg snakket med han om et tema, kunne han omtrent ikke
tenke selv. Han måtte finne teksten i boka og si dem med andre ord. Har man
egentlig lært noe da? Ja, du får gode karakterer, for læreren vil selvfølgelig
at du kan pensum. Men jeg tenker at så lenge det ikke får deg til å tenke
videre, eller tenke selv, så gjør det ikke nytta si like godt. For eksempel
historie. Slik jeg tenker det, holder det ikke bare å kunne årstall og huske
hva som skjedde hvor. Her mener jeg at man må kunne bruke denne kunnskapen til
å tenke med et nytt perspektiv, og kanskje utvikle tankemåten til å bli mer
konsekvens på hvordan du handler i situasjoner. Nå er Donald Trump med i
valgkampen i USA, og har skremmende mange tilhengere. De husker kanskje ikke
Hitler under annen verdenskrig.
Beklager langt innlegg, her
har du en potet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Så hyggelig at du vil si noe!