onsdag 3. juni 2015

Blaut inni

Det er kanskje en spesiell ting å tenke og mene, men jeg har en greie for band/artister som synger på nynorsk eller en annen type blodnorsk dialekt. For eksempel Odd Nordstoga, Kaizers Orchestra og Vamp. Nordlandsk klarer jeg ikke, men ellers fra steder som for eksempel Førde, Vestlandsk, Telemark, Toten og lignende er så superkoselig å høre på. Også må det selvfølgelig være med fele, munnharpe en sprudlende bass og/eller et annet typisk urnorsk instrument.

Grunnen for at jeg nettopp skjønte dette ved meg selv, er fordi vi innimellom får CD'er tilsendt til radiostasjonen her som i det siste har blitt mitt ansvar å høre gjennom. I dag lå det en CD på pulten min laget av et band som heter Ni Liv. De sitter jeg og hører på i skrivende stund, og de har alt jeg liker så veldig godt. Jeg pleier å høre litt på sangen, spole frem til refrenget og ferdig med det. Men disse gutta, de har jeg faktisk hørt på en god stund allerede. Fele, bass og alt er på plass. Det rima, btw.

Så for første gang på veldig lenge er dette faktisk en helt ny gruppe jeg likte meget godt. Personlig, i alle fall. Jeg gjør vanligvis ikke dette, men hey. Anbefales.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!