fredag 6. november 2015

Ordenes mening

Alle først vil jeg takke for stort engasjement rundt det forrige innlegget. Jeg er flere nyanser og meninger rikere! :) Provokasjon er den aller mest effektive måten å oppnå akkurat dette på, og det var hele tiden meningen at det skulle provosere. Det er helt greit at flere av dere ble sinte, og mange av kommentarene fikk meg til å innse at budskapet mitt kanskje ikke kom helt frem. Ikke sånn jeg hadde tenkt.

Jeg fikk derimot inntrykk av at flere trodde jeg faktisk hadde et brennende ønske om å kalle mørkhudede neger, funksjonshemmede for mongo, homo eller lignende. Det er selvfølgelig helt feil, jeg er fullstendig klar over meningen bak ordene. Og jeg vet godt at det er slemt og sårende. La meg komme med noen eksempler:

Ordet blomst er i dag helt uskyldig. Blomst er en plante, og det menes ikke noe annet med det enn nettopp hva det er; en blomst. Hvis en eller annen person skulle finne på å kalle noen for blomst, og vedkommende syns det var sårende å bli kalt det, ville det ordet også bli bannlyst fra språket. Mener du derimot ikke noe vondt med det, betyr ordene noe helt annet for deg.

Kilde

Det er flere eksempler. Ordet agurk var nettopp bare det - en agurk. Men en dag brukte noen det ordet, sammen med ordet grønnsak, for å beskrive personer som var hjernedøde. Da er det ikke greit, selv om jeg ikke kan se sammenhengen mellom hjernedød og grønnsaker. Likevel går jeg ikke rundt og kaller folk for det. Selvfølgelig. Det er nettopp det jeg syns er merkelig! Ord kan bety noe helt annet til en eller annen blir såret eller en dust bruker det for å såre. Hakekorset ble opprinnelig brukt som ornament og religiøst symbol, helt til Hitler ville det skulle representere regimet hans. Selvfølgelig styrer jeg unna hakekorset.

Disse eksemplene var før min tid, eller før jeg skjønte noe på ordentlig i hvert fall, så dette er jeg vant til. Det er for eksempel utlending som har kommet i mer moderne tid som ikke er lov å si lenger, og helt ærlig skjønner jeg ikke forskjellen på utlending og innvandrer. Gjerne kom med kommentarer her også, jeg elsker å høre deres synspunkt.

Kort fortalt var hovedpoenget mitt at ord i seg selv ikke er farlige, det er meningene bak det, og at folk tåler veldig lite (les: for eksempel ordet utlending). Hvorfor ble sigøyner stygt? Jo, på grunn av noen idioter som brukte det for å såre, og man lot seg såre. Om det ikke var noen som brydde seg, ville det ikke ha fortsatt. Åh, jeg kan skrive  mye mer, jeg har så mange situasjoner i hodet mitt som faktisk har skjedd både på film, dokumentarer og i virkeligheten. Men dette får holde.

Nei, det er ikke enkelt dette her. Kom budskapet mitt bedre frem nå?

Kilde

Jeg vet det. Jeg vet det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!