tirsdag 24. mars 2015

Inspirert av Marit Grimsrud

Det var en link som ble publisert på Facebook nå som du kan lese her, om det å slå av Facebook, apper og notifikasjoner. Når jeg ser sånne linker må jeg selvfølgelig klikke meg inn for å lese - nysgjerrig av natur, vet du, og da tenkte jeg på mitt forrige innlegg om internett. Om hvor viktig det var for meg, og hvor mye vi bruker internett i løpet av dagen.

Hvor viktig er det egentlig å vite hva alle andre driver med hele tiden? Ikke viktig. Det er en av grunnene til at jeg er en sjelden bruker av Twitter, og jeg bruker egentlig bare tjenesten i forbindelse med jobb for å sjekke hva politiet i Østfold driver med.

Da er spørsmålet mitt: Hvorfor er Facebook så uhyrlig viktig? Hvorfor følte meg meg naken, alene og isolert? Hva kommer noen gang til å skje med meg dersom jeg ikke får med meg de siste oppdateringene? Hva kommer jeg til å gå glipp av?

Ingen verdens ting.

Ikke det spor. Det er sannheten. Hvorfor er det så vanskelig for meg å forstå? Kanskje jeg også skal prøve å få med meg bub* en helg og bare la telefonen ligge, og eventuelt bare ta den frem om noen ringer eller sender melding. Akkurat som Grimsrud gjorde. Hvorfor ikke? Det hadde vært så ille deilig.

Når det er sagt, er det verdt å nevne at Facebook har mange gode sider også. Selv har jeg kommet i kontakt med folk jeg ikke har sett eller snakket med på flere år, og får se hva de driver med nå. Ikke at det er så viktig, men fordi det er interessant. Facebook oppdaterer meg på hva vennene mine driver med, når jeg selv ikke er så flink til å ta direkte kontakt og prate med dem. Facebook forteller meg hva som skjer, hvem som har bursdag (for det husker jeg ikke av meg selv), hva jeg invitert til og i det hele tatt. For det er ikke slik lenger at folk sender innbydelse til happenings i posten lenger? Svært sjeldent.

Nei, dere. Verden er fin, bare en får opplevd den på ordentlig.



*kjæresten min

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!