torsdag 1. oktober 2015

Hallo, oktober!

Allerede oktober. Vi er i uke 40, og det er bare litt under 12 uker igjen av 2015. Det er tre måneder til nyttår, og enda kortere tid til juleaften. IKEA har fått kjeft fra en 1. klassing for å begynne med julepynten allerede. Det samme med butikkene, de kjører på med nisser, kalendere og julehjerter. Glitter, trær og julepynt. Og med alle disse juleartiklene, kommer julepresangene og presset og stresset med å kjøpe dem.

«Hva ønsker du deg til jul?» fikk jeg spørsmål om i sommer... Til jul?! Jeg hadde da mer enn nok med å tenke på at jeg må i det minste få litt farge på denne gjennomsiktige kroppen.

Oktober skal ikke være en påminnelse om julestriden, syns jeg. Høsten er kanskje for mange en tid som kan være mørk, og et bevis om at vinteren kommer med lange mørke dager. Som et symbol om at året går mot slutten, og kanskje noen tenker det samme om livet. For meg er høsten en veldig koselig årstid, og jeg trives så ille godt inne med tente lys, pledd, varme drikker, kanskje en god film, og ekstra mye pusekos. Å kunne se både soloppgang og solnedgang i løpet av tiden jeg våkner og sitter i stua etter middagen, er det ingen annen årstid som kan gi meg. Løvet skifter farger fra frisk grønnfarge, til vakre, varme farger som går fra gul til oransje. Oransje er min favorittfarge, sånn btw.




Kilde

Høsten er også en lovnad om at alt som dør skal få liv igjen når sola snur og gir oss varmt vær igjen. Ingenting kan gro like godt om det ikke får muligheten til å starte på nytt. På samme måte vi alle lover oss selv på nyttårsaften at dette året blir bra. Alt skal bli bedre. Mennesker er mennesker, og for mange (inkludert meg) blir lovnadene kun lovnader, og ikke noe mer. Naturen skal man derimot ikke kimse av; her har den gang på gang bevist oss at ingenting stopper en løvetann gjennom asfalten. Ingenting stopper gresset fra å bli grønt, og ingen vinter eller høst knekker trærne i skogen. Naturen overlever alt, og det kan jammen vi også. Til vi ikke har mer liv igjen, selvsagt.

Så for min del kan jula vente - her skal høsten først nytes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!