torsdag 29. oktober 2015

Livlig hode

Ofte før jeg sovner om kvelden kommer jeg på tilsynelatende gode ideer til hva jeg kan blogge om. Da våkner jeg, tar frem mobilen og skriver ned på "notatarkene" mine. Der og da gir det fullstendig mening, og jeg tenker at jeg skrive det ned før jeg glemmer det. I går gjorde jeg ikke det, så jeg lå og repeterte setningen i hodet mitt flere ganger for å huske det bedre. Søvnen hadde allerede for godt grep om meg til å orke å få mobillyset i ansiktet og skrible. Jeg våknet i dag og kunne ikke engang huske at jeg kom på noe kvelden før, langt mindre huske hva det var snakk om. Det har kommet frem senere naturligvis, ellers hadde jeg ikke skrevet om det, men tema eller setningen jeg repeterte har forsvunnet helt.

Kanskje like greit, når jeg ser hva jeg har notert fra tidligere.

Jeg skjønner ikke bæret at det jeg har skrevet. "Påtvungen fremtid"? Hva i all verden betyr det? ...jeg ha'kke peiling. Da vi jobbet med et magasinprosjekt på høgskolen, og jeg hadde hovedansvaret for design, kom en idé til meg mens jeg drømte. Jeg våknet og tenkte at shit, det må vi ha med! Tanken bak hele designet var at det skulle være en rød tråd gjennom hele, og jeg hadde lekt meg med forskjellige typer utseende. Det jeg drømte om (bokstavelig talt), var en slags banner som skulle være øverst på alle sidene. Du vet, sånn det er i aviser og de aller fleste magasiner. Ideen var at de involverte i magasinet skulle knyte beina sammen i en slags kjede, sånn at det kunne fungere som en border. Tanken var at disse beina skulle kravle øverst på alle sidene i magasinet. 

...

Hvor sjukt er ikke det? Masse menneskebein knyttet sammen i en link som skal fungere som design? Jeg måtte le høyt for meg selv da jeg våkna og sjekket spent hvilken idé jeg hadde den natten. Det var det rareste jeg hadde sett for meg noen sinne, men som i drømmen var utrolig kult og som virkelig ville fungere. Så feil kan man ta, gitt.

Når det er sagt, har noen av ideene faktisk blitt til blogginnlegg. Ta dette innlegget som et eksempel, jeg hadde tross alt aldri kommet på noe slikt med mindre jeg drømte om disse tingene.




Hodet mitt slapper tydeligvis aldri helt av, og jeg drømmer hver eneste natt. Drømmene kan være alt fra å krysse en elv i ørkenklær (?!), rosa drager på jordet utenfor bestemora mi, om mennesker jeg tydeligvis har møtt og ikke husker, at jeg tisser på meg, og så realistiske drømmer om tap av nære personer at jeg ikke klarer å slutte å gråte selv om jeg våkner.

Sånn sett er det både en velsignelse og en forbannelse å drømme hver natt. De aller, aller fleste drømmer jeg har er veldig koselige, spennende eller morsomme (les: sinnssyke). Det er bare når jeg treffer på noe jeg ikke engang unner min verste fiende at det blir grusomt. På ett år kan det kanskje skje fem-ti ganger, så det er ikke så ille. Ellers storkoser jeg meg!


Hvilken drøm har du hatt som du husker spesielt godt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!