torsdag 2. juli 2015

Baksiden av medaljen

Det er igjen sesong for ferie, og sommeren er en ordentlig deilig årstid. Min favoritt! Det er også andres favorittårstid, spesielt fordi da kan man endelig ta seg fri og dra ut for å reise.

Som i fjor, har jeg så langt vært veldig opptatt av saker fra Dyrenes Hus, FOD, kattepensjonater og lignende. Dessverre er det få solskinnshistorier å fortelle om, men igjen så fokuserer media ofte på det negative om ting. Det var et unntak i dag, da Fredriksstad blad skrev denne artikkelen (publisert i nettavisen). Selv om utgangspunktet var litt uhyggelig, hvor en katt hadde blitt påkjørt, så tok sjåføren ansvar og stod frem som et godt eksempel for den lille gutten sin. Sånne artikler setter jeg personlig stor pris på.

Som journalist må jeg pløye aviser og nettsider daglig for å oppdatere meg på Østfold fylke, og det er mange ganger jeg leser artikler som omhandler dyr. Dyr som enten blir dumpa, avlivet på en inhuman måte, forlatt eller overlatt til seg selv. Sånne artikler gjør meg veldig trist, og ikke minst litt sint. Eller... ganske sint. Også stiller jeg meg fullstendig uforstående til mennesker som ikke velger å kastrere eller sterilisere kattene sine. År etter år dukker det artikler opp om hvor viktig det er med kastrering og chipping, og legger ut om hvor utrolig mange kattunger eller hjemløse katter som kommer til diverse kattepensjonater.

Vi fikk jo nylig en katt til oss selv, og i løpet av et par timer kunne jeg allerede si jeg elsket den lille krabaten med den sterke personligheten. Og følelsene. Ja. Dyr har følelser. Til og med fisker, om noen skulle enda være i tvil. Jeg kunne aldri tenke meg å utsette Figaro for noe som helst vondt, selv om vi klippet av ham pelsen her om dagen, og det likte han ikke spesielt godt. Tror han var litt fornøyd likevel. Du vet, når man som unge skriker at de ikke vil ha pølse fordi man tror man ikke liker det, så får man smake etter mye om og men, også bare... LOVE it. Haha, så jada, han er litt fabulous nå. Eller... Ikke så pent å se på, kanskje, men ja. Du skjønner greia :) Døm selv:


Som jeg skrev på Face, så har vi nok ingen fremtid innen dyreklipp. Men om du ønsker noen til å få det gjort, så kan vi gjøre det. Hvis du har masse Sørlandsis med sjokoladebiter vi kan spise etterpå.

Så ja! Budskapet er vel det at dersom du skal ut og reise, vær så snill - sørg for å etterlate kjæledyret ditt til noen med ansvar. Og husk at personen må være over 16 år, hvis en skal følge norsk lov :)

Takk <3


Ha det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!