torsdag 9. juli 2015

Facebryderier

Eventuelle fremtidige eller nåværende arbeidsgivere - se bort!

Hver dag vil nok de aller fleste av oss stikke innom en eller annen form for sosial medie, og scrolle seg nedover feeden. Hva er det på norsk, forresten? Mater'n? Det hadde egentlig vært litt morsomt, men igjen så kan det kanskje bli den nye Fjesboka. Og det er ikke like greit. Det samme med tingene jeg vil liste opp i dette innlegget.

Nå begynner du kanskje å tro at jeg er en hissigpropp som irriterer meg over alt hele tiden. Vanligvis er jeg ei kjempeblid og positiv jente med mye latter, altså, men det er liksom noen ting som bare må få se dagens lys slik at jeg får det ut av systemet. Hvis jeg nevner overflod av barn på Facebook - hva tenker du da?

Ikke sant. Jeg også. Det gjelder omtrent alle foreldre som spyr ut bilder av ungene sine på Facebook. Ikke bare sine egne heller, men også andres som har vært problematisk i enkelte tilfeller om barnet bor på hemmelig adresse. I dette innlegget skal vi derimot ikke se på irritasjonsmomentene som praktiske eller upraktiske, men enkelt og greit irriterende. Jeg er ikke interessert i å se busa hengende ut av nesa på ungen din. Nurk er sjeldent pene å se på ferskpressa ut av den blodige livmora di, og personlig syns jeg egentlig ultralydbilder som viser bilder av den uferdige ungen din er en smule vemmelig? Fortsatt litt usikker på hva jeg tenker om det, men slik det ser ut akkurat nå er jeg bare så lei at jeg mest sannsynlig syns den er ekkel bare fordi... jeg ikke klarer å se på det med rosa øyne lenger. Rettere sagt: jeg orker ikke.

Dette er et eksempel over alt som kan irritere meg på Facebook, og vi skal nå se på flere av dem. Enkelte trenger faktisk ikke utdypning i det hele tatt. Here we go:

WHAT IF I TOLD YOU...

- At bilde av fosteret ditt ikke er apetittelig.

- At jeg ikke er interessert i å vite hva ungen din gjør HELE dagen HVER dag.

- At jeg ikke finnes det minste interessert hva som går på hvilken TV-kanal. Jeg blåser i hvilken artist det er dokumentar om, eller hvor pent det er i Nord-Norge.

- At det blir ekstremt kjedelig om du legger ut en video av den samme tingen du gjør hver dag. For eksempel: "I dag har jeg laga middag og sett på TV". NO SHIT.

- At du ikke trenger å legge ut et bilde av deg selv hver dag, og spesielt ikke hvis du ikke klarer å variere ansiktet ditt. Får du et stivt smil hver dag, med forskjellige klær, så har man likevel sett det samme bildet tusen ganger før.

- At du får for mange unger. Tenk litt på verden og globaliseringen, liksom. 17 unger holder lenge for flere generasjoner. Dette kan jeg forresten diskutere i timesvis. Søk opp Bill Burr (en smule ekstremt, men poenget er det samme).

- At hvis du publiserer personlige problemer, så ligger det på internett noe som betyr at det aldri vil gå vekk igjen, og alle har mulighet for å søke det opp. Dessuten er det ikke mitt problem, og vær så snill. Ikke få andre til å gjette hva som feiler deg.

- At du ikke trenger å sende meg et snap-bilde OG legge det ut på storyen din. Jeg har allerede sett det, og det var virkelig ikke så spennende å se deg sitte i en bil eller stå i kø.

- At å sende video fra mobilen når du er på konsert er IKKE det samme som å være der. Så uendelig langt ifra.

- At du ikke må skrive en halv bok som statusoppdatering. Begynn heller å skrive blogg.

- At jeg driter i hvilken bok du leser, eller på hvilket nivå nerd du er. Kanskje du syns det er kult å være nerd, og det er helt greit, men å publisere et bilde med tekst tatt ut av kontekst er ikke kult. Eller nerd.

- At det ikke er noe som heter mandagskos. Mandag er bedritent uansett.

- At du ikke må skifte profilbilde annenhver dag. Er det selvpromotering eller likes du er ute etter, er det ti ganger mer effektivt å spare litt på det.

______________________________________________________

Åh, så deilig å få det ut. Når det er sagt, så håper jeg du fortsatt tror på meg når jeg sier at jeg er en blid, hyggelig og positiv person! Det er bare enkelte ganger hvor nok er nok, selv om det vil skje lite med verden bare fordi jeg skrabler ned som en hissigpropp på én av en million blogger som bare når ut til Facebook-vennene mine. Det hjelper derimot for meg, for da kan jeg fortsette å tro at jeg har kjefta på dem det gjelder, få dårlig samvittighet for det, og ønske de kunne fortsette med det igjen slik at jeg fikk mindre dårlig samvittighet.

For å balansere det ut litt, så sender jeg ut et stort slengkyss til alle jeg kjenner, og alle som kjenner meg, med et ønske om en fortsatt strålende fin dag :)



Ha det.

2 kommentarer:

  1. Hahaha, åh. <3 Signerer mye av det her, ass!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, godt vi er enige! Men som jeg måtte forsvare det med, så gjelder dette selvfølgelig de ekstreme delerne. Har jo gjort et par av de selv også, liksom, men ikke _hver_ dag, si :))

      Slett

Så hyggelig at du vil si noe!