tirsdag 26. april 2016

Too old for this shit

Akkurat i denne alderen jeg er i nå, kan jeg merke aldersforskjeller veldig godt. Her også kommer det jo selvfølgelig an på hvor voksen man er i hodet, men for eksempel anses 20-åringer for å være ganske voksne. Mange har til og med giftet seg og fått barn innen den tid, og naturlig nok er de med barn ofte mer voksne i oppførselen enn jeg noen gang kommer til å være. Likevel kan jeg merke så godt hvor stor forskjell det er på meg som en 26-åring og de på rundt 20 og yngre år. Særlig når det gjelder humor. Jeg kan ikke helt beskrive hva det er, men jeg har for eksempel vokst ifra å fnise av sex eller når jeg får melding fra en gutt.



En spesiell ting jeg legger veldig godt merke til på disse aldersforskjellene, er hvor utrolig lite selvinnsikt og stort ego man har som yngre. Det er få som tar hensyn til andre, eller tar til seg tips og råd fra andre som har erfaring fra området. De har liksom rett uansett hva du sier, og uansett hva de spør deg om. Særlig mangler respekten for eldre mennesker. Det kan selvfølgelig ha noe med dårlig oppdragelse å gjøre også, men da har i så fall veldig mange yngre i dag dårlig oppdragelse.

Jeg skulle ta toget inn til Oslo her om dagen for å være med på noe på ettermiddagen, og toget var stappfullt av ungdommer. De satt med svære bager, de satt på fanget til hverandre, pratet drithøyt, vred seg i setene uten å ta hensyn til personene de satt ved siden av og tok generelt stor plass. Alle vi som reiste fra Moss måtte stå i en trang gang, både eldre og unge. Det streifet ikke ungdommene å reise seg for de aller eldste engang. Særlig provosert ble jeg da en voksen kar skulle av i Ski, slik at det ble to ledige seter. Da hoppet en av ungdommene som satt ved siden av en annen voksen kar over i toseteren for «å ha bedre plass», mens det stod mange der i gangen.

Wow.



Jeg vil ikke være gammel og bitter, eller fremstille meg selv som perfekt når jeg skriver dette innlegget her (for jeg er langt ifra perfekt selv), men jeg ble altså ganske provosert av det som skjedde. Det var ikke snakk om å ofre de eldre en tanke engang, det streifet dem ikke at de friske beina deres tålte så inderlig mye mer. Er vanlig folkeskikk for mye å be om i disse dager?

Nå tviler jeg sterkt på at en særlig stor del av russen leser bloggen min, men jeg vil uansett prøve å oppfordre dem til å vise respekt, og ikke minst passe på seg selv. Kanskje særlig pass på hverandre. Det er mer enn nok å gjøre på akutten fra før av, om de ikke må pumpe hodeløse kyllinger for alkoholforgiftning også. Folk kan dø om de ikke får hjelp, fordi du som drakk en flaske vodka for moro skyld var der først. Du er ikke udødelig med russebuksen på.




(For all del, det er selvfølgelig ikke snakk om alle. Noen er jo helt fantastiske også, misforstå meg rett.)




Hvor gammel var jeg nå? Har du noen lignende opplevelser/oppfatninger?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!