tirsdag 3. mai 2016

Livets harde skole

Når vi først er inne på det vi snakket om i går, så kan det fort gå andre veien også. Jo mindre man vet, jo mer tror man at man vet. Uvitenhet og ignoranse er kanskje de to tingene som bryr meg mest i hele verden. Det som mangler i en fullstendig cocktail er vel egoisme, grådighet og manglende selvinnsikt. Mye irriterer meg, og det irriterer meg. Haha. Jeg irriterer meg.

Neida, ille er det ikke (håper jeg), men idioter får generelt liten plass av meg. I går publiserte nemlig Dagbladet et fantastisk blogginnlegg skrevet av Marie Brudevold (supermarie), som ikke bare skriver som en Gud, men som dessuten er en av de beste vennene jeg noen gang har hatt. Så du kan si det var flere faktorer enn vanlig som spilte inn da jeg igjen så hvor utrolig dårlig mennesker kan oppføre seg. Vanligvis syns jeg er det morsomt å se hvordan folk ser ut til å bry seg om ting de «absolutt driter i», men det blir liksom bare støyende når en kjenner det på kroppen selv. Det var den samme gamle regla. Overskriften lød: «Har jeg så deilige lepper?», noe som alene indikerer at dette ikke er noe forfatter er klar over fra før av, men heller virker litt overrasket. Folk leste selvfølgelig bare overskrifta og gjorde seg opp en mening med en gang, uten å engang lese innholdet. Heldigvis finnes det ordentlige mennesker der ute også, som oppfordret alle de andre til faktisk å lese artikkelen før de skrev noe mer. Takk, dere trengs:



Skjermbilde fra Dagbladet på Facebook

Likevel finnes det en trøst i at de fleste som kommenterer negativt om et innlegg de åpenbart ikke har lest, er at de har gått «livets harde skole» og antakeligvis ikke har all verden med ressurser. Men det skal ikke jeg henge meg opp i. Da leser i så fall jeg også bare «overskriften» uten å lese hele «innlegget».

Her kan du lese om hvordan Marie hadde det da hun leste i kommentarfeltet.

Når det er sagt, syns jeg det er veldig morsomt å lese slike kommentarer når det gjelder andre ting. Bare få bekrefta gang på gang hvor forskjellige retninger menneskeheten har utviklet seg, så forskjellig at noen til og med utvikler seg bakover eller er på stedet hvil. Men for all del, jeg når sikkert en spesiell alder jeg også før jeg slutter å lære meg nye ting og bare lever på det gode gamle.




Nei, selv om ungdommen kanskje ikke reiser seg for eldre på toget, så har jeg troen på at nettrolling er snakket mye om, og kanskje til og med selvopplevd, slik at de vet bedre. Jeg har heldigvis aldri mottatt en hodeløs kommentar selv på grunn av det jeg skriver og mener.


Selv skal jeg begynne å trene til å bli Jackie Chan (kampsport), så kanskje jeg får kontroll over alle de meningsløse tingene jeg irriterer meg over. Bare dra fra meg et ordentlig godt spark i ny og ne. Gleder meg!



Har du fått hatkommentarer før?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!