torsdag 12. mai 2016

Skam = Tidsmaskin

Vanligvis finner du meg klistra foran skjermen om det er noe spennende krim. Særlig er jeg svak for engelsk og svensk krim, og litt dansk siden broen også er dansk. Og antakelig norsk når Fassbender dukker opp som Harry Hole. Si skandinavisk krim, da, med gåter, hemmeligheter og mysterier. Gjerne med så makabre mord som overhodet mulig, som i for eksempel Hannibal-triologien. Eller Whitechapel. Eller Se7en. Du skjønner greia innen nå, sikkert.



Derfor kom det som en stor overraskelse da jeg begynte å se på Skam. Alle, alle på jobben snakket om seri
en, og da snakker vi om voksne damer og mannfolk som har satt seg ned for å titte på en ungdomsserie på nrk.no. De har fysisk tatt frem laptopen, gått frivillig inn på en nettside for å se på en gjeng førsteklassinger på videregående skole. Så da gjorde jeg det også. Forresten er det mulig det kommer noen spoilere i dette innlegget, så om du ikke har sett alt av Skam enda ha litt heads up. Jeg gir beskjed om hvor spoileren er.




Guri land så bra den serien er. Jeg tenkte at siden alle hadde hypet den opp og sagt den var bra, så kom jeg til å bli skuffa. Det ble jeg ikke, ass. Serien tar meg rett tilbake til min egen ungdomstid, og jeg kjenner meg så godt igjen i mye av det de snakker om og gjør. Filmingen er også veldig bra, det går right in my feels og får meg virkelig til å kjenne på hvordan rollene har det. Og skuespillerne er veldig flinke. Omtrent alle hovedrollene har egne, fiktive kontoer i forskjellige sosiale medier, og gjett hvem som følger alle sammen. Det er meg, om du ikke gjettet det. Jeg har lyst til å bli venn med dem alle sammen <3

I tillegg, til min store gru-glede, har butikkene tatt opp tråden fra 90- og tidlig 2000-tallet og begynt å selge posete bukser, strikkegensere og ikke minst tattoveringshalsbåndet. Eller hva i alle dager det skal forestille. Slenger med en selfie så du får sett hva jeg mener.



Det er virkelig best å være den første som kommer på kontoret, så jeg får tatt slike bilder av meg selv alene. Blir så dumt å låse meg inn på dass hver gang. Men det halsbåndet der er det jeg snakker om, i hvert fall.

Spoiler:
Buksene får nok ikke så mye oppmerksomhet fra meg, men de ser veldig bra ut på Noora fra Skam. Hællemåne, så kul ho er. Også så mange følelser som popper opp i hodet mitt når jeg ser hvordan hun er sammen med William. Herlighet, jeg blir forelska jo. I begge to. Samtidig.
Spoiler ferdig.

Uansett. Denne serien er kanskje mest for jenter, men egentlig også gutter så dere kan se litt på åssen vi føler og kan ha det. Ta en titt. Lissom. Det er dritbra. Garra. Nå bare venter jeg på at fredagen skal komme så jeg får sett mer. Det er så grusomt med en så spennende avslutning på forrige episode, også må man vente dritlenge før man får sett mer. GIEF MOAR! NAO!




Ser du på Skam? Hva syns du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!