tirsdag 24. mai 2016

Sovenakke og sovekjeve og sove-hvilkensomhelstkroppsdel

Man gjør mye rart når man sover. For eksempel kan Bub begynne å prate spansk skikkelig høyt til meg som om jeg står langt unna. Da svarer jeg bare «si» eller noe (for det er nesten alt jeg kan) og han legger seg fornøyd ned igjen og sover videre. Eller de gangene jeg våkner av at han puster så tungt at jeg er sikker på at drøvelen ryker snart. Jeg skal ikke si jeg er noe bedre selv. For en liten stund siden fikk jeg høre at jeg hørtes ut som Darth Vader. Eller da jeg i forrige uke sovna i toget på vei hjem fra jobb, med folk rundt meg, og jeg bråvåkna av at jeg nesten brølte «uuuuu!!!!!!» i en statisk, kort tone. Og med kjeven hvilende på brystet, selvfølgelig, sånn at jeg våkna med sandpapir i munn. Det var jo litt pinlig, da.


Foto: Haakon G. Røtting

Bub fortalte meg til morran i dag at jeg hadde mumla noe i går kveld, avsluttet med «Bøbbi» før jeg begynte å gnage på skulderen hans. Det syns jo ikke han var noe digg, så han ba meg slutte, så det gjorde jeg og sov videre.


Foto: Thomas Kvehaugen/Regina Bergman (jeg vet ikke, jeg sov)

Dette her er flere år siden da, men en gang jeg tok bussen fra Arendal alene sovna jeg. Da bussen stod stille (og alle var stille) mens vi venta på å kjøre inn i ferga over til Moss, våkna jeg rett og slett av at jeg slapp en ordentlig promp. Du vet, en sånn når du er ordentlig slækk og har på deg bokser og løse bukser, sånn at ingenting stopper noe som helst på vei ut. Det bare flyter med. Eller ikke flyter, da. Det var litt vemmelig. You know.


Foto: Thomas Kvehaugen

Nå har jeg ikke engang kommet til hvordan man ser ut mens man sover. Særlig i kollektiv transport. Det er jo et kapittel for seg selv. Vet du hvordan man merker at man har blitt eldre? Nakken din har det grusomt nesten uansett hvordan du ligger. Og ligger du godt når du sovner, kan du banne på at den verker når du våkner igjen. Altså, ser du bortover i en buss tidlig på morran eller sent på kvelden, kan du se alle mulige vinkler. Til og med vinkler du ikke trodde var fysisk mulig å henge med nakken. For å si det sånn, så finnes det Facebook-nakke, og det finnes sete-nakke. Også har du stressnakke. Det er med andre ord mange nakkefarer som lurer rundt i verden.


Foto: Thomas Brurberg

At ikke «sovekjeve» har et videre begrep. Det også er noe å skue på setene i bussen eller toget på samme tidspunkt som nakkevinklene. Særlig min egen kjeve som flyr vegg i mellom over hver minste hump, og som dessuten broren min er fryktelig glad i å dokumentere. Skulle ønske det gikk an å gå med finlandshette hele tiden, og at man ikke ble slengt i fengsel for det. Eller, nå vet jeg ikke om man blir slengt i fengsel fordi man går med finlandshette, men jeg vet i hvert fall at det ikke er lov å ha på.


Foto: Ole Andreas Skaara

Anyway. Siden det er på Facebook det skjer, så vil jeg gjerne se ditt sovebilde i kommentarfeltet. Da kommer jeg til å le meg ihjæl, det er jeg helt sikker på. Ikke lat som om noe av dette her aldri har skjedd med deg.


Har du en sovehistorie? Har du en spesiell sove-enellerannenkroppsdel?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!