mandag 30. mai 2016

Men HVORDAN?

Får jeg sjansen, vil jeg aller helst se hvordan ting blir laget eller lære om hvordan og hvorfor ting fungerer. For tiden har jeg fått helt dilla på å se manikyrvideoer på YouTube, hvor de former neglene i alle fasonger fra sommerfuglvinger, ekstrem 3D og loops laget ved hjelp av sugerør. Folk finner på så mye rart å ha på neglene, og selv om alle syns det er frekt så lurer jeg oppriktig på hvordan de tørker seg i stumpen. Sånn seriøst, jeg spør ikke for å være drittsekk, jeg spør fordi jeg ikke klarer å se for meg teknikken. Med mindre noen driter i (heh heh heh) normen om at man ikke forteller andre hvordan man tørker seg i stumpen, så må jeg vel innse at jeg aldri får svar på det.

Altså...

Det går bra. Jeg kan heller bruke energien på å skjønne ting det er mulig å finne ut av. Som for eksempel hvordan noen setter på individuelle falske øyevipper. Eller, det aller første jeg tenker på da er at folk faktisk gidder å sitte der skikkelig lenge for å ta på en og en vipp som skal av igjen når kvelden kommer. Jeg skjønner det hvis det er snakk om å pynte seg til å være brud eller noe, men her snakker vi vanlige folk som på død og liv skal ha de på seg. By all means, kjør på liksom, jeg syns det bare er fascinerende å se på. Særlig gjelder det sminke.

Du ser for eksempel et bilde på Instagram av ei som har sminka seg til den store gullmedaljen. Hun ser jo helt perfekt ut, og tenker «sånn vil jeg også lære meg!». Så setter man på en video på YouTube for å se hvordan de gjør det. Det ser så fryktelig enkelt ut. Også er det ofte sånn at de klipper bort alt som ikke er interessant, som å se strøk for strøk med maskara, så vipps er hun ferdig. Til tross for at de klipper og hopper over alt som ikke er interessant, varer en video 20 minutter. Og da tenker jeg «hvor lang tid bruker de egentlig?». Så gidder jeg ikke å prøve det likevel, men tenker bare alltid at det er kjekt å vite hvordan de gjorde det. Hva jeg skal med den kunnskapen vet jeg ikke, men nå kan jeg i hvert fall veldig mye om sminke. Så bare spør hvis du lurer på noe, liksom.


En ska' væra rimelig polert for tiden, visstnok.

For tiden går det mye i sminke, negler og kanskje hår. Sånne typiske ting som ikke er viktige i det hele tatt. Når det er sagt vet jeg også hvordan London Bridge fungerer når de heiser brua for dronningen, og hvor man ikke bør stå og moses når det skjer. Jeg vet også hvordan sukkertøy laget og hvordan man skal behandle den for å få den konsistensen man vil ha. Også vet jeg hvordan man får en tynn crepe. Og hvilket blandingsforhold man bør ha med hvilke kjemikalier i lunka vann for å få krystallklare vinduer til under 10-kroningen.



Jeg må alltid vite hvorfor. Og særlig hvordan. Æ’kke rart jeg slet i matte, vettu. Det greine gir jo ikke mening.




Hvilke rare greier vet du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!