onsdag 20. mai 2015

Er dette ok?

I flere tilfeller skjønner jeg ikke hva som er sosialt akseptabelt. Da jeg var yngre kunne jeg finne på å si til noen at de var stygge på håret, at mamma ikke likte at jeg lekte med vedkommende, hvorfor jeg ikke ville ha maten, og jeg kunne finne på å samle gamle røykstumper, tenne på dem og røyke dem til jeg ble kvalm. Jeg har også tatt med meg en liten pyntebamse fra en bokhandler fordi jeg syns den var fin og ville ha den. Det har også hendt at jeg har lest folk feil og antatt at ting var greit uten at det var det, men siden ingen sa noe så bare fortsatte jeg. Etterpå er jo det litt pinlig da, når jeg først skjønner at det jeg gjorde eller sa var ekstremt upassende.

Heldigvis er jeg bedre nå, men det er fremdeles ting jeg lurer på. Som for eksempel:


Er det ok å ringe noen etter kl. 10 på kvelden?

Er det greit å titte inn på andres soverom?

Er det ålreit å varme opp maten to ganger?

Hva skal man servere hvis man får besøk?

Hvor ofte bør man ha kontakt med vennene sine?

Hvor mye sjokolade eller snacks kan du spise før andre begynner å reagere?

Må det bare være jenter i utdrikningslag (for bruden)?




For å ta noe. Gjerne kom med innspill over ting du også lurer på, for det hadde vært suverent å vite om det bare er meg, eller om det er andre som også lurer litt på den sosiale normen. Er det noen av disse spørsmålene som er fullstendig uaktuelt å utføre sosialt?

Ellers har jeg vært litt fraværende de siste dagene rett og slett fordi jeg har hatt mye å gjøre. Det var tross alt 17. mai, og jeg har vært en tur hos mamma. Besøk har vi fått også. Jeg skjønner ikke åssen profesjonelle bloggere får det til jeg, altså. Ett innlegg hver dag, det er ganske sterkt. I salute you!

Hvilke sosiale normer er du usikker på?

6 kommentarer:

  1. Jeg synes det kommer ann på hvilke typer venner du har også hvordan det der:) gode venner kan jo se ironien man sier til dem.
    Jeg synes alt er greit av alle punktene så lenge det er greit for vedkommende eller at dere har en godt forhold i dere i mellom:)
    Jeg ligger jo i senga de uten å banke på eller bry meg om hvem som ligger der :) det er ikke snakk om å være sosialt aksepter, men om å være seg selv :)
    De gæærne har det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra sagt! Det likte jeg veldig godt. Vi gærne får holde sammen :)

      Slett
  2. Det har gått veldig bra med deg hittil her i livet så fortsett å vær den du er du 👍

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant :) Noen blemmer bør vel alle få oppleve?

      Slett
  3. Hadde skrevet en lang kommentar som sletta seg. Ville bare si det :'(

    Ikke varm opp maten flere ganger. Jeg er glad i deg og vil ikke at salmonellaene skal ta deg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre. Da skal jeg kaste matboksen min fra i går <3

      Slett

Så hyggelig at du vil si noe!